"Iniciativa obchodně-sociálního souladu či dodržování"
BSCI je iniciativa, jejímž cílem je zajistit, aby byly na trh dodávány pouze výrobky, při jejichž výrobě a distribuci byly respektovány základní pracovně právní a etické zásady. Jedná se o kodex chování, který má 11 zásad. Ty se pohybují od spravedlivé odměny po nulovou dětskou práci. Podniky si tak drží dobrou reputaci splněním očekávání svých zákazníků a dalších zúčastněných stran.
Kodex BSCI:
- právo na sdružování a na kolektivní vyjednávání,
- respektování práva pracovníků zakládat odbory nebo jiné druhy sdružení zaměstnanců a zapojovat se do kolektivního vyjednávání,
- žádná diskriminace,
- poskytování rovných příležitostí bez diskriminace pracovníků,
- žádná dětská práce,
- nepřijímání pracovníků mladších než je zákonný minimální věk,
- zvláštní ochrana mladých pracovníků,
- poskytování zvláštní ochrany všem pracovníkům, kteří ještě nejsou dospělí,
- spravedlivá odměna, minimální mzdy,
- respekt práva pracovníků na spravedlivou odměnu,
- řádná pracovní doba,
- dodržování národních zákonů týkajících se pracovní doby a nepřekračování jejích limitů,
- žádná nucená práce,
- žádná forma nucené, nedovolené či nedobrovolné práce,
- bezpečnost a ochrana zdraví při práci,
- zajištění zdravého a bezpečného pracovního prostředí, posouzení rizik a přijetí veškerých nezbytných opatření k jejich odstranění či snížení,
- ochrana životní prostředí,
- přijímání nezbytných opatření k zabránění zhoršování životního prostředí,
- žádné nejisté zaměstnání,
- najímání pracovníků na základě dokumentovaných smluv v souladu se zákonem,
- etické obchodní chování,
- netolerování korupce, vydírání, zpronevěry nebo úplatkářství.
Členové BSCI se zavázali, že budou požadovat plnění kodexu BSCI po svých dodavatelích. Patří sem např. značky, jako jsou: Adidas, Everlast, Friut of the Loom, PUMA, a řetězce, jako jsou: C&A, COOP, Deichmann, Esprit, JYSK, Lidl, Tchibo, a mnoho dalších...
BSCI přístup:
- dodržování kodexu,
- podnik je povinen chránit práva zaměstnanců tak, jak je stanoveno zákonem a kodexem BSCI,
- zapojení a ochrana pracovníků,
- podnik informuje zaměstnance o jejich právech a povinnostech,
- řízení dodavatelského řetězce a kaskádový efekt,
- podnik používá principy BSCI k ovlivnění ostatních obchodních partnerů,
- mechanismus stížnosti,
- podnik poskytuje systém pro shromažďování stížností a návrhů od zaměstnanců.
Zdroj: amfori.org